my company

my company
BILA CINTA BERTASBIH...

Assalamualaikum dan slam sejahtera kepada pencinta2 yang menyintai dan mencari cinta Illahi..

Post saya kali ini adalah mengisahkan tentang cinta, bukan cinta biasa, bukan ayat2 cinta dan bukan juga gila2 cinta. Apa yang saya ingin tekankan ialah cinta kepada Allah yang mana merupakan cinta Illahi dan juga kenapa dan bila cinta bertasbih.

Cinta dan kasih sayang adalah satu fitrah yang Allah kurniakan pada setiap manusia hatta haiwan dan juga tumbuh2an juga mempunyai rasa kasih sayang sesama mereka, namum kita saja tidak mengetahui semua itu.

Cinta amat suci dan sangat murni, ia hadir tanpa diundang, kadang2 ia juga pergi tanpa diminta dan disedari, namun itulah cinta. Jika cinta itu berlandaskan syariat dan juga Lillahi Ta`ala, insyaAllah akan kekal selamanya dan juga akan dirahmati Allah setiap masa.

Walaupun kita mempunyai kemewahan yang tak terkira nilainya, malah jika dihitung dikira dapat dibeli sebuah negara sekali pun, kita takkan tenang dan gembira jika cinta tidak ada dalam hati kita. Kerana kasih sayang itu adalah satu teras kepada setiap pergerakan dalam hidup kita.

Nabi Adam a.s juga pernah kesunyian apabila sendirian ketika berada disyurga, malah menurut alquran dan hadis, yang mengatakan bahawa syurga adalah sebaik2 tempat bagi umat manusia, namun dek kerana tiada cinta, Nabi Adam a.s merasakan amat sunyi dan memohon kepada Allah untuk diciptakan seorang insan utk dijadikan teman hidupnya disyurga Allah itu.

Hati yang bersih sahaja dapat merasakan cinta Illahi, jika hati dipenuhi dengan kotoran2 duniawi maka cinta yang dia alami itu adalah cinta kerna dunia semata2, yang mana tidak akan ada walau satu pun faedah dan pahala yang dia perolehi dari cinta dunia itu, kerana cintanya itu bukan kerana Allah.

Jika sudah dilamun cinta, jangan terlalu taksub dan leka dengan mimpi2 yang dialami dlm alam percintaan itu, sedar dan beringatlah bahawa niat itu akan menentukan kemana arah dan destinasi cinta kita seterusnya, jangan lah hanya utk memenuhi tuntutan nafsu yang tidak akan ada penghujungnya itu serta dirajai oleh syaitan.

Bila cinta hadir dalam hidup kita, periksa dahulu, cinta jenis apakah yang hadir dan periksa juga kenapa ia hadir, samada kehadiran itu diundang atau ia hadir tanpa disedari. Jika ingin betul2 mengharapka cinta yang tulus dan ikhlas, berdoalah padanya agar dilapangkan dada serta dipermudahkan segala urusan duniawi dah urusan ukhrawi, kerana daripadaNya tempat kita datang, dan kepadaNya jua lah tempat kita kembali kelak.

Bila cinta mula bertasbih, dan cinta itu ingin pergi dari kita, biarkanlah ianya pergi, kerana pemergiannya itu adalah merupakan satu wadah perjuangan dalam agama, dan merupakan satu revolusi yang takkan pernah dialami oleh mana2 sang pencinta yang lain, redha lah dengan ketentuan dariNya, pasrah dan berserahlah 100% padaNya, kerana Dia adalah Pemilik Segala Cinta di dunia ini. Setiap satu pengorban yang kita lakukan hanya keranaNya, maka pasti balasan yang kita tak sangka2 akan kita dapat kelak. Jangan la kita mudah mengalah kerana cinta yang kita miliki selama ini bertasbih,dalam mencapai makna hakiki cinta kepada Illahi. Biarkanlah ia pergi walau kemana jua halatujunya, yang pasti ia sudah dapat mencari makna cinta yang sebenar, apa yang perlu kita lakukan hanyalah berdoa dengan harapn agar ia dapat apa yang dicari dan juga berjumpa dengan cinta Illahi yang didambakan olehnya itu. Dan kita terus menerus lah berdoa kepadaNya agar Allah permudahkan urusan kita dan mengharapkan agar cinta yang kita dambakan itu akan hadir dalam hidup kita, kerana dengan mengenali Allah, kita akan mendapat cinta manusia, kerana Allah adalah Tuan Punya Dunia ini dan juga Engineer kepada makluk seluruh alam.. Allahu RAbbi.. Allahu Akbar...

-Ya Allah.. kurniakan lah kepadaku cintaMu yang mana apabila aku mengingatinya, aku juga akan mengingatiMu.. Ya Allah, permudahkan segala urusanku didunia ini dan juga di akhirat kelak.. Amin.. Ya Rabbal Alamin..-

Wallahu a`lam..

Wslm..


-hasil nukilan: ahmad al-qarni.

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
0 Responses
Leave a Reply

Terdapat ralat dalam alat ini